12 Şubat 2010 Cuma

KUMRU


HAYIRLI CUMALAR DEĞERLİ GÖNÜL DOSTLARI ... GÖNÜLLER DUÂDA BİRLEŞİNCE CUMALAR GÜZELLEŞİR DUÂLARDA BULUŞMAK ÜMİDİYLE..

Canlarım daha önce izmirin boyozuyla tanıştımıştım sizi gelin bu günde kumruyla tanıştırayım olmazmı.




İzmir'i İzmir yapan farklılıkları sayılsa akla gelen ilk 10 isim içerisinde kumru ve yengen de yer alır. Kumru bildiğimiz kuş, yengende amca veya dayımızın eşi değildir. Karışıktır biraz, imbat kokar, gavurdur, bazen canın çekerde yiyemezsen asfalyaların atar, boyoz kadar yağlı değildir, sayas peynirlidir, yengen olursa pek bi makbul olur, deniz kenarında yenir, yemek için saate bakmanıza gerek yok günün her saati yenir.

Kumruyu diğerlerinden farklı kılan nohut mayasından yapılmış susamlı bir sandviç ekmeği olmasıdır. Makedonya tarafından göç edenler tarafından getirildiği sanılıyor. İzmir'in kumruyla tanışmasının 100 yıldan fazla bir geçmişi olduğu tahmin edilse de meşhur olması 50 yıllık bir geçmişe sahip.

Doğal maya ile yapılıp bekletilen hamurun, pekmez kazanına atılıp çıkartılması ve daha sonra tavalara dizilerek ikinci kez mayalanmaya bırakılması usulü ile kumru ekmeği yapılır. Şekil verilip, kara fırında pişirildikten sonra bayatlaması beklenir ve servise böylelikle konulur.

İzmir'de iki tipte kumru bulabilirsiniz; kömür ateşinde pişirilen ve sosis, salam, sucuk, sayas seçeneklerini barındıran sıcak kumru ve sadece İzmir tulumu ve domatesle sunulan soğuk kumru. Sıcak kumruyu kumru yapan tadların biriside kömürde pişirilmesinden kaynaklanan o isli tattır.

Antalya'da da kumru geleneği gelişmekle birlikte İzmir'de yapılan kumrulardan farklılıklar arz eder. Antalyalılar kumru ekmeği olarak yukarıda tarifini yaptığımız ekmek yerine farklı bir ekmek kullanırlar ve içinde sucuk ve sayas olmaz.

Kumrucuya gittiğinizde kumrucunun işini bilip bilmediğini şöyle anlayabilirsiniz.

* Menülerinde karışık kumru diye bir terim olmaz bu seçenek yengen olarak yer alır.
* Yengen siparişlerinin içerisinde yer alan peynir sadece sayastır. Diğer peynirler alternatif değildir.
* Kumruya ketçap, mayonez ve diğer soslar kesinlikle kullanılmaz.
* Kumru ekmeği sert ve bayatımsı olur.
* Kumru is kokar
* Kumru hazırlandığında neresinden ısıracağınızı düşünmeniz gerekir. Çünkü bildiğiniz sandviçler kadar ince değildir.

Netice olarak kumrunun çıkış noktası olarak Çeşme'yi göstermek çokta yanlış olmaz. Çeşme'nin sembollerinden birisi olmuştur kumru. Günlük yaşantının içerisinde yerini almıştır. Sıcak yaz gecelerinde diskodan, bardan çıkanlar, saat kaç olursa olsun kumrucuya gitmeden yatmaz. Çeşme sahillerindeki kumrucular sabahın ilk ışıklarına kadar izdiham yaşarlar.

Meşhur Kumrucular Çeşme merkez, Çeşme Ilıca, Karşıyaka, Bostanlı ve İnciraltı'nda yoğunlaşmışlardır. Ancak İzmir'in diğer semtlerinde de kumrucuya sıklıkla rastlamak mümkündür.

Siz siz olun, İzmir'e yolunuz düşerse mutlaka bir kumrucuya uğrayın ve sayas peynirli kumrularda mutlaka yiyin.

6 yorum:

hanife dedi ki...

ablacım ne güzel anlatmışın ben de izmirliyim ama bunları bilmiyordum,hayırlı cumalar

Unknown dedi ki...

Günaydın ...
Kumruyu gördüm geldim bende...
Üniversite de Manisa da bulunmuştum Kumru her ne kadar İzmir de yaygın olsada Egenin bir çok ilinde de revaçtadır bilirsiniz...
Gerçi Manisa İzmir arası 45 dakika İzmir'e git gel yemeden dönülür mü hiç ???
o günlere gittim bak şimdi ..
Ama boyozu hiç tadmadım duydum ama

sevgiyle kalın..

havvanur dedi ki...

kumruyu bilirim yengeyi hiç duymamıştım hayırlı cumalar öpüyorum hürmetler ablamm

İnci Yemek dedi ki...

Hayırlı cumalar fatmacım..kumru hakkında muhteşem yazı yazmışsın:)
bu yazıyı okumadan kumru yememek gerekir aslın da ,ramazan bayramın da ilk defa yediğim yazdığına göre çakma kumru oluyor fatmacım :))hiç ama hiç beğenmedim:))popüler olan
her şeyi işi bilmeyen kişilerin hazırlaması,işini bilen insanlara müşteri kaybettiriyor)):değilmi canım..sıcacık sevgiler..

Adsız dedi ki...

İzmir ile özdeşleşen Kumru ile ilgili anlatınızı büyük bir keyif alarak zevkle okudum.

Gözlerim her ne kadar satır aralarındaysa da, o güzel tasvirlerinizle birlikte kendimi İzmir'in tarif ettiğiniz yerlerinde kendimi bir bardak çayın yanında Kumru yerken tasavvur edebildim.

Bu güzel "Kumru" konulu bloğu yazan ve bizimle paylaşan kaleme, yüreğe selam ve saygılarımı sunarım.

Cumanız hayırlı ve mübarek olsun. Allah'a emanet olun ve sağlıcakla kalın efendim.

Marifetane hobi dedi ki...

s.a.Fatma ablam.bazı filmlerde görmüştüm kumruyu tadmak nasip olurmu bilmem.ama şu domates ve penirli görüntüsü varya bana acıktığımı hissettirdi nefis görünüyor..sağolasın ablam.. biraz daha rahatsındır inşaallah yoğunluk geçti sanırım..kolaylıklar diliyorum ablacım öptüm ellerinden hayırlı cumalar.