8 Temmuz 2009 Çarşamba

Boyoz gevriyeekkk sıcak sıcakkkkk

Boyoz, İzmir'e özgüdür diye biliyorum .Boyoz İzmir damak tadı ile özleşmiş, Türkiye'nin başka yerlerinde, çoğu kez, ya sadece ismi bilinen ya da ismi bile bilinmeyen,yağlı un da denen özgün bir hamurişidir. Başka yerde bulunmadığı veya hakikisi yapılmadığı için, boyozun gurbetteki İzmirliler için özel bir anlamı vardır.Mesela ben aydınlıyım orada bilinmiyor izmirde Boyozu İzmir mutfağında 1492 sonrasında İspanya'dan kovularak İzmir'e yerleşen Sefarad Yahudi toplumunun kazandırdığı konusunda bütün kaynaklar hemfikirdir. Yine İspanyol kültürünün uzantıları olan Arjantin, Şili, Peru, Meksika gibi ülkelerde de, özellikle Sefarad kökenli nüfus grupları arasında ve özellikle peynirli ve ıspanaklı türleri sıklıkla hazırlanmakla ve beğeni ile tüketilmektedir.Boyozun ilk çıkışını atık hamur malzemesinin değerlendirilmesine bağlayan kaynaklar bulunmaktadır. Boyoz ismi de, neredeyse kesin surette, İspanyolca "bollos" (bohça) kelimesinden türemiştir. İzmir dışında hiçbir şehirde ticari olarak piyasaya sunulmadığından İzmir’in böreği olmuştur. Rivayete göre, İzmir'de boyozun en iyisini Boyozcu Avram Usta yapmış, o öldükten sonra İzmir'de boyozlar "Avram Usta’nın boyozu" adı altında satılmıştır. Avram Usta'nın devrettiği geleneği günümüzde Alsancak Dostlar Fırını'nın sahibi Halim Usta ve başka ustalar yaşatmaktadır.İzmirde sabah erken saatlerde seyyar satıcıların Boyoz gevriyekkkkkkk sıcak sıcakk sesleriyle gözlerinizi acarsınız bir günde size gevrek getiririm (boyoz mutllaka kaynamış yumurtayla yenmeli )çok güzel oluyor çok

Halim Usta'nın tarifine göre,
öncelikle hamur yoğrulup top şeklinde 2-3 saat tavada dinlendirilir. Daha sonra elle tabak genişliğinde açılıp bir süre daha dinlendirilen hamur, daha sonra yine elle sallanır ve tekrar açılır ve rulo yapılıp 1-2 saat daha dinlendirilir. Kulak memesi kıvamında kopma noktasına geldiğinde tavalara sıralanır ve küçük toplar halinde kesilerek yarım saat ile bir saat arasında nebati yağ içinde bekletilir. Çok yüksek ateşte tepsi ile fırınlanmadan önce kat kat, ipince açılmış olan milföy yufkanın arasına içlik malzemesi (peynir, ıspanak vs.) de konulabilirse de, hakiki boyoz sade olur. Hamurun özelliği un, çiçek yağı ve tahin karışımı ve tuzlu olmasıdır

(konuyla ilgili bilgiler izmir kaynaklı sitelerden alıntıdır)


Göztepe sahilinin gece görüntüsü sıkıldıkça giddebildiğim bize en yakın yer.
helede sabah erken sıcak sıcak boyoz ve yumurtayı sıcak bir çayla denize baka baka yemek varki en şaşalı kahvaltıya deyer buyrun dostlar sahilde kahvaltıya...



9 yorum:

samanyolu67 dedi ki...

Canım Ablacığım, sabah şerifin hayırla dolsun.Manzara nefis.Orada çay içmek,yumurta harika olur ya.Hem tefekkür ettirir.Sayende boyoz'u da öğrenmiş oldum.Paylaşım için çok teşekkür ederim.Sabah sabah içim ferahladı.Sevgilerimle

rana dedi ki...

amanın manzaraya bak sahile bak offf yanında çay ve boyoz ımmmm valla neffis ben hemen gelivereyim garii durduğum hata boyozisimi garip ve hiç duymadığım bi kelime olsada sonuçta tarif e bakınca tadı aşağı yukarı bilindik yağlı ekmeğin başka bir versiyonu kimbilir gün gelir o sahilde misss gibi deniz kokusu ve manzarası eşliğinde sıcacık çayımızı yudumlayıp muhhabet ederek yeriz hımmm nedersin sultanım vallahi hayali bile hoş sonunda beni oraya getirteceksin efendim çay için teşekkürler keseniz dolu olsun ellerinize sağlık öpüldünüz.

Adsız dedi ki...

Efendim, Saygılarımla; Çok iyi hatırlıyorum ki, daha dün akşam size bir yorum yazdım, hem de Maşallahınız var, bir blogcuda, bir blogspottasınız diye, ama sizin bu yorumu alınca ya teknik bir hata oldu, ya da siz görmediniz. Fatma hanım bloglar birbirine karıştı. Benim de elim durmuyor, ha bire blog üretip duruyorum, ama şu anda benim yazışma bloğum YESİLKAMAN çünkü şu anda diğer bloglarımın (görünselerde) hiçbiri benim yanımda aktif değildir. İnşallah bazı şeyleri yoluna koyunca sürekli yazı yazıp ekleyeceğim bloğuma döneceğim. Blogcu. com'a gitmek istemiyorum. Şimdi bir yeni blogcu açıldı öyle güzel ki hemen ben orada üç tane blog oluşturdum bile, gelen giden yok ama, her şeyin başı sabır sabır ile okuyucularımız da çoğalacak elbette. Bu yeni açılan yer http://www.birblog.ac alt yapısı WORDPRESS, her yazınıza ayrı ayrı müzik ve resim ekleyebiliyorsun yalnız 1.024 MB. alan tanıyor size. Link Adresiniz de öyle güzel kullanışlı oluyor ki, blog adınız.bir.tc örnek benim ki (pervane.bir.tc)işte bu kadar. Tabi internet adres satırına yazarken http://pervane.bir.tc güzel değil mi? isterseniz bir bakın bloğuma . Emin olun çok güzel ve kullanışlı. Ama orada arkadaş bulmak karşılıklı yazışmak şimdilik biraz mümkün değil tabi. Fatma hanım öyle güzel konular buluyorsunuz ki, bir de sizin nerede olduğunuzu bir türlü anlamıyorum. Bir bakıyorum, Mardin, bir bakıyorum İzmir, bir bakıyorum sanki yabancı bir ülkedeymişiniz gibi geliyor. Emin olun sizin kesin yerleşkenizi anlayamadım. Bu kelimeyi bilerek kullandım, özendiğim için sanmayın. Şu anda karnım aç, eşim evde değil, siz oraya bir bardak çayı koymuşunuz İzmir'in kendine has böreği de orada, gerçi vakit:14:44 ama ben pek sabahları yemiyorum. Daha sonra o güzelim İzmir'in manzaraları. Pes doğrusu, böyle şeylere susamış insanın bu kadar üzerine gidilir mi efendim? Elinize, kaleminize, güzel yüreğinize, engin gönlünüze sağlıklar ve mutluluklar dilerim. Bu paylaşımınız için kucak dolusus sevgi ve selamlarımı iletirim. Hoşçakalın ve de Allah'a emanet olun efendim, saygılarımla...

kuzularım ve ben dedi ki...

ablaaaaaa tatile sana geleyimmi çok güzel anlatıyorsun izmiri :)

fatma dedi ki...

canımmm hemen koş gel başım üstünde yerin var

havvanur dedi ki...

boyozlar bittimi bende istiommmmmmmm

fatma dedi ki...

boyozlar sana feda olsun havvanurum fırın köşede bir koşu gidip hemen alırım sen yeterki gel

kubra zeynep kara dedi ki...

benim tadını bilmediğim halde çok canım çekti,
bende geleyim nolurrrr:))

https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=168642682113532706#publishedcomments dedi ki...

SA.Yahu benden başka herkes gelmiş banada kaldımı acaba o manzarada sade çay ,birde sohbet sabahlardık..biliyormusun bu gün İzmirde olmak vardı yeğenimin düğünü bu akşam evleniyor,RABBİM hayırlı etsin darısı oğluna ..malesef rahatsız olduğumdan oğlumu gönderdim yoksa hiç kaçırmazdım,nasip değilmiş canım cuman mubarek olsun sevgiler.A.E.O